tisdag 28 januari 2014

Idrottsuppgift

Kläder
Innan jag åkte till Idré visste jag att det skulle bli runt -15 till -20° och väldigt blåsigt. När jag var ute i backen och åkte hade jag på mig ett underställ. Över understället hade jag även ett fleece underställ för att hålla värmen ännu mer. Över fleece understället hade jag en skidjacka och termobyxor. På fötterna hade jag bara ett par riktiga skidstrumpor, som inte tar åt sig svett och fukt, dels för att hålla värmen. När jag åkte skidor för två år sedan hade jag väldiga problem med händerna. Jag frös väldigt mycket, det berodde på att jag inte hade några rejäla handskar. Inför Idré resan laddade jag upp med ett par rejäla, varma och tjocka tumvantar. Jag använde också hand värmare varje dag, vilket var väldigt smart. Eftersom man får en kall vind och snö i ansiktet när man åker hade jag en rånar luva. Över rånar luvan hade jag ett tunt band över näsan ända ner till halsen för att skydda mot kylan. Jag hade även en tjock halsduk på mig och så klart ett par skidglasögon.

I min ryggsäck
I min ryggsäck skulle jag ta med mig någon frukt, dricka och varm choklad. Det kan vara gott att ha något att stoppa hungern med, törsten med och att ha något varmt att dricka om man börjar frysa eller känna sig kall. Jag skulle även ha med mig ett par extra vantar och ett par socker om dom andra skulle läcka in, komma bort eller om man skulle börja frysa om fötterna.

Kost
Det är viktigt att äta allsidig kost och få i sig allting, speciellt när man rör på sig då kroppen behöver mer energi. Det är viktigt att få i sig energirik mat som kolhydrater - pasta, ris, potatis när man rör på sig, vilket vi gör när vi åker skidor.

Dryck
När man sitter i stugan är det viktigt att dricka vatten, mjölk eller något annat slag av dryck. Eftersom man kan frysa när man åker skidor kan det vara gott att värma sig med varm choklad som man kan dricka i backan men även när man kommer tillbaka till stugan igen för att värma upp sig lite.

En dag i backen
Innan man åker ut i backen ska man se till att man har ätit en bra frukos och druckit bra innan så man åker så man får i sig energi man behöver och för att orkar röra på sig. Ta på dig lagom mycket kläder så du varken svettas eller fryser. Det är också viktigt att tänka på att man inte ska ta på sig två tjocka tröjor och istället ta på sig fler tunna tröjor så man håller kroppsvärmen när man åker, tillexempel ett underställ och ett fleeceunderställ över. Ta på dig dina kläder, packa ner ett mellanmål, ett par extra sockar och ett par extra vantar om det skulle hända något. Tänk dig att du ger dig ut i backen vid 09.00 på morgonen. Du åker och tar på energin. Då är det är väldigt bra att ta en paus efter någon timma, få upp värmen, äta ett mellanmål och få mer energi för att sedan orka åka igen. När du känner dig redo är det bara att gå ut och åka igen. Efter någon timme när klockan är runt 13.00 är det lagom att äta lunch, på en restaurang eller liknande. När du äter är det viktigt att fylla på med energin och även vätskan samtidigt som du tar det lugnt eftersom det tar mycket på krafterna när du åker. När du ätit en bra och fiber rik lunch är det bara att åka ut i backen igen och åka några timmar till, förhoppningsvis ända till klockan 3.

Köldskador
När man är ute i kylan kan man lätt drabbas av köldskador, framför allt på kinder, näsan, öron, tår eller fingrar. När huden blir vit och kall och man börjar få en stickade känsla även om känseln försvinner har man fått en köldskada. Det kan oftast vara svårt att veta om man själv har en köldskada eftersom man snabbt tappar känseln. Därför är det bra om man kollar på varandra när man åker och tittar på varandras kinder, näsa och öron för att se om man börjar få vita fläckar, då ska man snabbt in i värmen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar